Školní vzdělávací program

                                      „Zelené jaro“

         Po tichých a studených zimních měsících se probouzí nový život. Stromy začínají pučet a ukazovat nové listy a větvičky, za země vyrážejí nové rostlinky. Většina zvířat má na jaře mláďata a ptáci se vracejí domů ze svých zimovišť. Všechno je v pohybu, roste a rozvíjí se s ohromnou energií.
         V  tomto integrovaném bloku se tedy zaměříme na pozorování probouzející se jarní přírody, vlivu počasí na její proměny, zrození nového života rostlin a zvířat. Povedeme děti k  úctě k  životu, sounáležitosti s  okolním světem. Poznávání významu vody pro život na Zemi. Společně budeme prožívat radost z  oslav jarních svátků (MORANA, VELIKONOCE, ČARODĚJNICE, SVÁTEK MATEK), děti se seznámí s  tradicemi, tématicky  vhodnými literárními texty, říkadly, písněmi, … svými výtvory se budou podílet na výzdobě školy.

Chceme:
                   -    přiblížit dětem charakteristické znaky jarní přírody
                   -    upevňovat u dětí sounáležitost s  přírodou
                   -    vytvářet si aktivní postoje ke světu, k  životu
                   -    probouzet jejich přirozený zájem a zvídavost
                   -    posilovat radost z  objevovaného
                   -    rozvíjet komunikativní dovednosti a kultivovaný projev

Očekáváme:
                   -    povědomí o tom, že svět má svůj řád, je rozmanitý, porozuhodný, nekonečně pestrý a různorodý / PG, JG, SG, MG, Est.G/
                   -    citlivé vnímání, poznatky z  flóry i fauny /PG, SG, JG, Est.G/
                   -    potěšení z  hezkých zážitků týkajících se kulturních krás, tradic /Est.G, SG, JG/
                   -    zdokonalení dovednosti zachytit zážitky, prožitky verbálním nebo výtvarným projevem /ČG, JG, MG, Poh.G, Est.G/
                   -    schopnost naučit se krátkým literárním, hudebním textům, dramatizaci /ČG, JG, MG, Poh.G/
                   -    zvládnutí běžných činností a jednoduchých praktických situací na dítě kladených /všechny G/
                   -    respektování individuálních – rozdílných schopností svých vrstevníků /SG/
                   -    rozlišení toho co zdraví škodí – co prospívá, jak se chovat, aby při běžných situacích dítě neohrožovalo bezpečí, zdraví a pohodu svoji i druhých /SG, MG, PG, Poh.G, JG/

Vysvětlivky užitých zkratek:
SG – sociální gramotnost
JG – jazyková gramotnost
MG – matematická gramotnost
ČG – čtenářská gramotnost
PG – přírodovědná gramotnost
Poh.G – pohybová gramotnost
Est.G – estetická gramotnost

ZELENÉ JARO a jeho kompetence:

          Rozhlížím se kolem sebe:
                   -    je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k  jejich odlišnostem
a jedinečnostem
                   -    domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu
i funkci
                   -    ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní

          První sněženka:
                  -    soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
                   -    dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.)

          Prší, od pramínku k  moři:
                   -    průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k  dokonalejší komunikaci s  okolím
                   -    ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v  běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy

          Zvířata:
                   -    uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe,
že všichni lidé mají stejnou hodnotu
                   -    dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k  druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost

          Jarní svátky:
                   -    má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v  řádu a dění v  prostředí, ve kterém žije
                   -    dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)

          Čas čar a kouzel:
                   -    chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování
                   -    ví, že není jedno, v  jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit