Školní vzdělávací program
„Zelené jaro“
Po tichých a studených zimních měsících se probouzí nový život. Stromy začínají pučet a ukazovat nové listy a větvičky, za země vyrážejí nové rostlinky. Většina zvířat má na jaře mláďata a ptáci se vracejí domů ze svých zimovišť. Všechno je v pohybu, roste a rozvíjí se s ohromnou energií.
V tomto integrovaném bloku se tedy zaměříme na pozorování probouzející se jarní přírody, vlivu počasí na její proměny, zrození nového života rostlin a zvířat. Povedeme děti k úctě k životu, sounáležitosti s okolním světem. Poznávání významu vody pro život na Zemi. Společně budeme prožívat radost z oslav jarních svátků (MORANA, VELIKONOCE, ČARODĚJNICE, SVÁTEK MATEK), děti se seznámí s tradicemi, tématicky vhodnými literárními texty, říkadly, písněmi, … svými výtvory se budou podílet na výzdobě školy.
Chceme:
- přiblížit dětem charakteristické znaky jarní přírody
- upevňovat u dětí sounáležitost s přírodou
- vytvářet si aktivní postoje ke světu, k životu
- probouzet jejich přirozený zájem a zvídavost
- posilovat radost z objevovaného
- rozvíjet komunikativní dovednosti a kultivovaný projev
Očekáváme:
- povědomí o tom, že svět má svůj řád, je rozmanitý, porozuhodný, nekonečně pestrý a různorodý / PG, JG, SG, MG, Est.G/
- citlivé vnímání, poznatky z flóry i fauny /PG, SG, JG, Est.G/
- potěšení z hezkých zážitků týkajících se kulturních krás, tradic /Est.G, SG, JG/
- zdokonalení dovednosti zachytit zážitky, prožitky verbálním nebo výtvarným projevem /ČG, JG, MG, Poh.G, Est.G/
- schopnost naučit se krátkým literárním, hudebním textům, dramatizaci /ČG, JG, MG, Poh.G/
- zvládnutí běžných činností a jednoduchých praktických situací na dítě kladených /všechny G/
- respektování individuálních – rozdílných schopností svých vrstevníků /SG/
- rozlišení toho co zdraví škodí – co prospívá, jak se chovat, aby při běžných situacích dítě neohrožovalo bezpečí, zdraví a pohodu svoji i druhých /SG, MG, PG, Poh.G, JG/
Vysvětlivky užitých zkratek:
SG – sociální gramotnost
JG – jazyková gramotnost
MG – matematická gramotnost
ČG – čtenářská gramotnost
PG – přírodovědná gramotnost
Poh.G – pohybová gramotnost
Est.G – estetická gramotnost
ZELENÉ JARO a jeho kompetence:
Rozhlížím se kolem sebe:
- je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem
a jedinečnostem
- domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu
i funkci
- ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní
První sněženka:
- soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
- dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.)
Prší, od pramínku k moři:
- průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
- ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
Zvířata:
- uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe,
že všichni lidé mají stejnou hodnotu
- dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
Jarní svátky:
- má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
- dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
Čas čar a kouzel:
- chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování
- ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit