Školní vzdělávací program

                                  „Barevný podzim

         Integrovaný blok adaptačního období spočívá v seznamování se s  prostředím, s  pravidly společenského soužití ve skupině, navazování kontaktů s  dětmi i dospělými, vzájemné poznávání, učení se komunikaci, pomoci, posilování sebevědomí a sebedůvěry, respektování individuálních zvláštností dětí, osvojení si přiměřených praktických dovedností,…
         Je to období, kdy každé dítě potřebuje svůj čas a prostor k  vyrovnání se se změnami, které s  sebou přináší pobyt v  mateřské škole.
         Kromě výše uvedeného je dítě nadále seznamováno a obohacováno časem – dobou, ve které žije. Rok plyne a je rozdělen na dny, týdny a měsíce. Roční období se mění a tím se mění i příroda kolem nás. Jaro, léto, podzim a zima se někdy pomalu plíží a jedno období přechází hladce v druhé, ale jindy dorazí neohlášeně, jako náhlá vzrušující změna, již nelze nepostřehnout. Právě cyklus ročního období je tou správnou cestou k poznání. Už během babího léta dítě ví, že něco končí, a začínáme pozorovat náznaky přicházející zimy. V přírodě všechno dozrává, sklízí se plody, které se vyvíjely už od jara. Ptáci odlétají za teplem na jih, zvířata, která přes zimu zůstanou doma, shromažďují zásoby.

Chceme:
                   -    pomoci dětem vyrovnat se s  nepřítomností rodiče
                   -    posilovat získání jistoty a důvěry
                   -    seznamovat děti s  prostředím školy, dětmi, dospělými, postupně přivykat pravidelnému rytmu činností
                   -    rozvíjet u dětí vzájemnou komunikaci
                   -    posilovat vzniklá přátelství a kamarádské vztahy
                   -    vést děti k  dodržování stanovených pravidel
                   -    umožnit dětem svobodnou volbu činnosti
                   -    rozvíjet poznání o přírodě, vnímat změny v přírodě – zahrádka, pole, les
                   -    experimentovat, rozvíjet smysly, fantazii a tvořivost
                   -    umožnit dětem prožívání radosti při společných zábavách

Očekáváme:
                   -    návázání kontaktu s  dospělými, kterým bylo svěřeno do péče / SG, JG /
                   -    vědomé využívání všech smyslů, záměrné pozorování, popis postřehů / SG, JG, MG, PG, ČG, Est. G /
                   -    zvládání sebeobsluhy / Pohyb. G, Est. G/
                   -    zvládání jednoduchých pracovních úkonů a činností, umět přijímat povinnosti, soustředit se na činnosti / Poh.G, SG, MG /
                   -    uplatňování základních kulturně-hygienických a zdravotně preventivních návyků
                   -    poznání a pojmenování většiny toho s  čím se dítě setkává, co ho obklopuje /JG, SG, PG, EG, MG/
                   -    bezpečnou orientaci v  prostředí třídy, školky i nejbližším okolí /PG, SG, MG/
                   -    uplatňování návyků společenského chování /SG, Poh. G, EG/
                   -    šetrné zacházení s  hračkami, pomůckami a předměty denní potřeby apod.
                   -    seznámení se a naučení zpaměti krátkých textů /ČG, JG, MG/
                   -    vnímání uměleckých a kulturních podnětů, pozornému poslechu, sledování děje, ohodnocení svého prožitku /ČG, JG, SG, MG, Est. G/

Vysvětlivky užitých zkratek:
SG – sociální gramotnost
JG – jazyková gramotnost
MG – matematická gramotnost
ČG – čtenářská gramotnost
PG – přírodovědná gramotnost
Poh.G – pohybová gramotnost
Est.G – estetická gramotnost



BAREVNÝ PODZIM a jeho kompetence:

          Naše školička v  záři sluníčka:
                   -    spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu
a chápe potřebu je zachovávat
                   -    zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění

          Já to zvládnu:
                   -    odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých
                   -    má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k  úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých

          Podzimní zahrádka:
                   -    všímá si dění i problémů v  bezprostředním okolí; přirozenou motivací k  řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
                   -    chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky

          Dráček papíráček:
                   -    rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k  cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit
                   -    odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty
a přizpůsobovat se daným okolnostem

          Strom ztrácí listí:
                   -    spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněná a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim
                   -    učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k  výsledkům

          Za zvířátky do lesa:
                   -    klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z  toho, co samo dokázalo a zvládlo
                   -    chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k  cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit