Školní vzdělávací program
„Barevný podzim“
Integrovaný blok adaptačního období spočívá v seznamování se s prostředím, s pravidly společenského soužití ve skupině, navazování kontaktů s dětmi i dospělými, vzájemné poznávání, učení se komunikaci, pomoci, posilování sebevědomí a sebedůvěry, respektování individuálních zvláštností dětí, osvojení si přiměřených praktických dovedností,…
Je to období, kdy každé dítě potřebuje svůj čas a prostor k vyrovnání se se změnami, které s sebou přináší pobyt v mateřské škole.
Kromě výše uvedeného je dítě nadále seznamováno a obohacováno časem – dobou, ve které žije. Rok plyne a je rozdělen na dny, týdny a měsíce. Roční období se mění a tím se mění i příroda kolem nás. Jaro, léto, podzim a zima se někdy pomalu plíží a jedno období přechází hladce v druhé, ale jindy dorazí neohlášeně, jako náhlá vzrušující změna, již nelze nepostřehnout. Právě cyklus ročního období je tou správnou cestou k poznání. Už během babího léta dítě ví, že něco končí, a začínáme pozorovat náznaky přicházející zimy. V přírodě všechno dozrává, sklízí se plody, které se vyvíjely už od jara. Ptáci odlétají za teplem na jih, zvířata, která přes zimu zůstanou doma, shromažďují zásoby.
Chceme:
- pomoci dětem vyrovnat se s nepřítomností rodiče
- posilovat získání jistoty a důvěry
- seznamovat děti s prostředím školy, dětmi, dospělými, postupně přivykat pravidelnému rytmu činností
- rozvíjet u dětí vzájemnou komunikaci
- posilovat vzniklá přátelství a kamarádské vztahy
- vést děti k dodržování stanovených pravidel
- umožnit dětem svobodnou volbu činnosti
- rozvíjet poznání o přírodě, vnímat změny v přírodě – zahrádka, pole, les
- experimentovat, rozvíjet smysly, fantazii a tvořivost
- umožnit dětem prožívání radosti při společných zábavách
Očekáváme:
- návázání kontaktu s dospělými, kterým bylo svěřeno do péče / SG, JG /
- vědomé využívání všech smyslů, záměrné pozorování, popis postřehů / SG, JG, MG, PG, ČG, Est. G /
- zvládání sebeobsluhy / Pohyb. G, Est. G/
- zvládání jednoduchých pracovních úkonů a činností, umět přijímat povinnosti, soustředit se na činnosti / Poh.G, SG, MG /
- uplatňování základních kulturně-hygienických a zdravotně preventivních návyků
- poznání a pojmenování většiny toho s čím se dítě setkává, co ho obklopuje /JG, SG, PG, EG, MG/
- bezpečnou orientaci v prostředí třídy, školky i nejbližším okolí /PG, SG, MG/
- uplatňování návyků společenského chování /SG, Poh. G, EG/
- šetrné zacházení s hračkami, pomůckami a předměty denní potřeby apod.
- seznámení se a naučení zpaměti krátkých textů /ČG, JG, MG/
- vnímání uměleckých a kulturních podnětů, pozornému poslechu, sledování děje, ohodnocení svého prožitku /ČG, JG, SG, MG, Est. G/
Vysvětlivky užitých zkratek:
SG – sociální gramotnost
JG – jazyková gramotnost
MG – matematická gramotnost
ČG – čtenářská gramotnost
PG – přírodovědná gramotnost
Poh.G – pohybová gramotnost
Est.G – estetická gramotnost
BAREVNÝ PODZIM a jeho kompetence:
Naše školička v záři sluníčka:
- spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu
a chápe potřebu je zachovávat
- zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění
Já to zvládnu:
- odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých
- má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých
Podzimní zahrádka:
- všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
- chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky
Dráček papíráček:
- rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit
- odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty
a přizpůsobovat se daným okolnostem
Strom ztrácí listí:
- spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněná a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim
- učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům
Za zvířátky do lesa:
- klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
- chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit