Školní vzdělávací program

Chceme:

                   -    seznamovat děti s  českými tradicemi

                   -    umožnit dětem radostné prožívání adventní doby, aktivnímu se zapojení do výzdoby třídy

                   -    rozvíjet dětskou tvořivost a fantazii, kultivovaný projev

                   -    vytvářet u dětí povědomí o mezilidských hodnotách

                   -    vést děti k  poznávání proměn v  přírodě a k  citlivému vztahu k  volně žijícím tvorům 

                   -    pomoci dětem vyjadřovat své prožitky slovně i ve výtvarném projevu

                   -    rozvíjet schopnost soustředění a paměti

                   -    podporovat rozvíjet zájem o objevování nových poznatků, o učení

 

Očekáváme:

                   -    znalost charakteristických znaků tohoto ročního období /PG, JG, Est.G, MG/

                   -    pozorování a popis dění v  nejbližším okolí / JG, SG, PG, MG, Est.G/

                   -    zvládnutí, naučení se zpaměti a reprodukce krátkých textů /JG, MG, EG, ČG/

                   -    snahu o zachycení skutečnosti ze svého okolí nebo své představy pomocí výtvarných technik /Est.G, Poh.G, MG/

                   -    vnímání a porozumění slyšeného, zachycení hlavní myšlenky, dramatizace /všechny G/

                   -    chápání časových pojmů /PG, MG, JG/

                   -    uplatňování svých individuálních potřeb, přání a práv s  ohledem na druhého /SG, Poh.G, JG/

                   -    při vzniklém konfliktu, nedorozumění se domluvít na společném řešení /JG, SG/

-    přijmutí pozitivního hodnocení i případného neúspěchu /SG, JG, MG, Est.G/

                   -    zvládnout osvojit si poznatky sobě blízké, smysluplné, přínosné, zajímavé a jemu pochopitelné pro další učení a životní praxi /všechny G/

 

Vysvětlivky užitých zkratek:

SG – sociální gramotnost

JG – jazyková gramotnost

MG – matematická gramotnost

ČG – čtenářská gramotnost

PG – přírodovědná gramotnost

Poh.G – pohybová gramotnost

Est.G – estetická gramotnost

 

 

BÍLÁ ZIMA a její kompetence:

 

          Svátky, zvyky, tradice:

                   -    má základní dětskou představu o tom, co je v  souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s  nimi v  rozporu, a snaží se podle toho chovat

                   -    uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky

                   -    při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v  dalších situacích

                   -    napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí

 

          Královna zima čaruje:

                   -    řeší problémy, na které stačí; známe a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s  oporou a pomocí dospělého

                   -    v  běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s  dětmi i s  dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou

                   -    získanou zkušenost uplatňuje v  praktických situacích a v  dalším učení

 

          Pod běloučkou peřinkou:

                   -    ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

                   -    svoje činnost a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat

 

          Já, zdravý človíček:

                   -    dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky

                   -    dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s  ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)

                   -    řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s  oporou a pomocí dospělého

 

 

                                            „Bílá zima“

         Hlavním záměrem tohoto integrovaného bloku je vést děti k  poznání dalšího ročního období, jeho charakteristických znaků, tradic a zvyků:
MIKULÁŠ, VÁNOCE, NOVÝ ROK, TŘI KRÁLOVÉ, MASOPUST…
         Dítě se seznamuje s tradicemi a společně se svými kamarády v MŠ prožívá ADVENTNÍ ČAS, učí se obdarovat své blízké vyrobeným dárečkem, připraveným vystoupením na vánoční besídce. Postupně získává na sebedůvěře, zbavuje se ostychu při vystupování, zaměřujeme se také na správnou výslovnost všech hlásek.
         Užívá si zimních her a radovánek, ale učí se také přírodu znát a chránit. Uvědomuje si, že stromy nemají listy, ale jsou na nich připravené pupeny, které na jaře vyrazí. Malé rostlinky přečkávají zimu pod zemí nebo ve formě semínek. Některá zvířata spí. V lese je chladno a ticho.