„Jaro, léto, podzim, zima, ve školce je pořád prima“

          Náš školní program je velmi bohatý a pestrý, je zpracován na základě analýzy z  minulých let, vychází z  podmínek mateřské školy, města a jeho tradic, okolního přírodního prostředí. Obsah celoročního vzdělávacího celku je rozpracován podle ročních období
do čtyř integrovaných bloků:






















          Téměř každý integrovaný blok obsahuje šest tématických částí, které pak dále rozvádíme do podtémat. Témata mohou mít různou délku, která se odvíjí od námětu, charakteru činností a hlavně zájmu dětí. Usilujeme o co největší propojení vzdělávacích oblastí tak, aby naše pedagogické působení bylo přirozené a účinné.
          Pedagog zpracovává náměty týdenních plánů tak, aby nabízely dětem pestré a mnohostranné činnosti v potřebné šíři. Do denních programů pedagog pravidelně zařazuje řízené a spontánní činnosti, herní aktivity, individuální práci, projektové činnosti, výtvarné, hudební i pohybové činnosti aj. Spontánní a řízené činnosti by měly být vyváženy, většinou převažuje u dětí výběr spontánních aktivit.
          Konkrétní vzdělávací nabídku zpracováváme v  TVP, shromažďujeme náměty, tvoříme zásobníky her a činností a hlavně analyzujeme výsledky naší práce a z  analýzy pak vycházíme při přípravě další nabídky činností. Naše práce se opírá o znalost RVP PV.
          Snažíme se pracovat cílevědomě, respektujeme cíle a záměry vzdělávání, směřujeme svoji práci k  osvojení očekávaných kompetencí. Nabídku činností promýšlíme tak, aby docházelo k  propojování všech oblastí vzdělávání.
          V  tématech se paní učitelky snaží o to, aby se rozvíjely také dané kompetence, jejichž rozvoj je u dětí vysoce individuální.

Celoroční vzdělávací blok:

„Jaro, léto, podzim, zima, ve školce je pořád prima“
                                                                                
je stavěn tak, aby:

                           - Rozvíjel jeho sebepoznání a sebehodnocení.
                           - Rozvíjel jednotlivé oblasti psychomotorického vývoje.
                           - Utužoval vlastní odpovědnosti za životní prostředí a svoje zdraví.
                           - Vedl k  všestrannému rozvoji dítěte v  podnětném, bezpečném a estetickém prostředí naší MŠ.
                           - Přispíval k  rozvoji dítěte a jeho učení v  různých oblastech.
                           - Umožňoval naplnit život dítěte mnohostranně pestrou nabídkou činností intelektových i praktických.
                           - Dítě mělo možnost získávat potřebné dovednosti, poznatky, poznávat hodnoty a zaujímat postoje.

Každé z témat kreativně objevujeme prostřednictvím:
                           - výtvarných činností (kresba, malba, tisk, koláž, modelování,...),
                           - hudební výchovy (hra na orf. nástroje, tance),
                           - zážitkových technik (hry a podněty z reálného života, osobní příběhy),
                           - knih (čteme dětem denně),
                           - sportovních činností (hry s  míčem, nářadím a náčiním,...),
                           - pobytu v přírodě (vycházky na louku, zahradu, do lesa,...),
                           - povídáním v ranním a odpoledním kruhu.

Rozvíjíme kompetence:
                           - K  učení
                           - K  řešení problémů
                           - Komunikativní
                           - Sociální a personální
                           - Činností a občanské
Školní vzdělávací program

DLOUHODOBÝ ZÁMĚR naší MŠ
„Barev podzim“
„Bílá zima“
„Zelené jaro“
Červené léto“
ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
MŠ Korálky, Bystřice nad Pernštejnem
Název: „Jaro, léto, podzim, zima, ve školce je pořád prima“
,,Jesle vymysleli dospělí, ale mateřskou školu by si děti vymyslely samy.“
Takový velký svět
,,Podívej se kolem sebe, nad hlavou ti svítí nebe, modré nebe se sluníčkem,
hraje se s  ním jako s  míčkem. Rozhledni se tu i tam, uvidíš, že nejsi sám.

Všude je tvůj velký svět, pojď si o něm vyprávět!“                                                                  
                                                                                                     Oldřich Syrovátka

Vycházíme z  toho, že…
          Lidská společnost se mění, vyvíjí, postupuje vpřed k  dalším poznatkům, schopnostem, možnostem. Nejsou to však vždy kroky k  lepší budoucnosti. Současný stav je ohrožen mnoha způsoby. Svět postihují stále častěji ekologické katastrofy, které způsobují těžkou devastaci přírody. Měníme se i my jako jednotlivci. Upřednostňujeme konzumní způsob života,
i když je pro nás stresující, náročný a ohrožuje naše zdraví. Klesá naše úcta k  zákonům přírody. Upřednostňujeme materiální hodnoty, před hodnotami duchovními, málo komunikujeme tváří v  tvář – mobilní telefony, sms, e-maily nahrazují obyčejný lidský rozhovor. V  této společnosti vyrůstají naše děti – naše budoucnost. Výzkumy ukazují, že dnešní děti jsou individualističtější, kritičtější, více zaměřené na prosazení sebe samých. Vztahy k  druhým a dodržování norem a pravidel pro ně naopak ztrácejí na důležitosti…
Lze vůbec nějak ovlivnit tento negativní trend vývoje lidské společnosti?
              V  naší MŠ intenzivně vnímáme současnou společenskou situaci a cítíme potřebu vzdělávat naše děti tak, aby byly schopné žít, pohybovat se a využívat všech vymožeností vyspělé moderní společnosti, zároveň však, aby při tom vždy uplatňovaly vnitřní morálku
a základní lidské hodnoty. Chceme, aby trvale upřednostňovaly kvalitní mezilidské vztahy před materiálními hodnotami.

Při vzdělávání dětí naplňujeme tyto rámcové cíle:
                     - rozvíjení dítěte, jeho učení a poznávání
                     - osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
                     - získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí

Jejich naplňováním vytváříme klíčové kompetence, které vedou děti k  všestrannému rozvoji a plnohodnotnému životu:
                     - Chceme vychovávat z  našich dětí vnímavé, tolerantní, kamarádské, sebevědomé osobnosti, které se umí přiměřeně orientovat v  lidské společnosti.
                     - Chceme učit naše děti takovému chování a jednání, které by neohrožoval
a nepoškozovalo přírodní i společenské prostředí.
                     - Chceme je také upozorňovat na možné negativní důsledky naší civilizace.
                     - Chceme jim ukázat, že negativním vlivům lze předcházet.